Ustrój polityczny.
W
starożytnej Mezopotamii początkowo prosperowały liczne miasta-państwa (m.in. Lagasz, Ur,
Uruk, Umma),
których władcy toczyli między sobą zaciekłe spory i wojny. Na jakiś czas
dominację nad pozostałymi miastami-państwami udawało się uzyskać temu lub
innemu ośrodkowi. Do najbardziej znanych postaci tego okresu należeli:
- Mesanepada – ok. 2650 r. p.n.e. założył tzw. I dynastię z Ur i podczas swego ok. 40-letniego panowania podporządkował sobie m.in. Nippur i Kisz;
- Eanatum, władca Lagasz od ok. 2455 p.n.e. – podporządkował sobie Ur, Uruk i Kisz oraz odparł najazd Elamitów – dla potomnych znany przede wszystkim ze Steli sępów;
- Lugalzagesi – najpierw ensi Ummy, a później król (lugal) Uruk - ok. 2340-2316 p.n.e. – podczas swego niemal ćwierćwiekowego panowania podporządkował on sobie Lagasz, Ur, Uruk i wiele innych ośrodków politycznych w Sumerze. Panowanie Lugalzagesiego zamyka okres starosumeryjski, dziejów Mezopotamii. Władca ten uległ nowemu hegemonowi – Sargonowi, którego panowanie rozpoczyna nowy okres historyczny – okres akadyjski.
W późniejszym okresie w starożytnej
Mezopotamii panowała monarchia, która określa się mianem „despotyczna”, tzn.
władza była w rękach monarchy, który miał decydujące zdanie, był to model,
gdzie jeden władca, którego władza jest nieograniczona i wedle wierzeń pochodzi
od bogów, nie podlegająca żadnym sądom i ocenom, społeczeństwo natomiast było
bardzo mocno zhierarchizowane.
Obecnie na terenie starożytnej Mezopotamii,
leżą głównie Irak, częściowo Iran, Syria i Turcja. Sytuacja w krajach leżących na terenie
Mezopotamii wygląda podobnie: kraje borykają się z kryzysem, panuje tu bieda
a ludzie, którym doskwiera, zaczynają
strajkować, na ulicach wybuchają zamieszki. Władza sprawowana jest przez rząd i
prezydenta.
Religia.
Religia
Mezopotamii z uwagi na złożone podłoże etniczne, nigdy nie była jednolita.
Jednakże w zasadniczym zrębie ukształtowali ją Sumerowie, których wierzenia z kolei były odbiciem pierwotnych
kultów sił przyrody i płodności, społeczeństw prehistorycznych. To właśnie Sumerowie
i ich postrzeganie świata oddziaływały na terenach mezopotamskich niemal przez
trzy tysiąclecia, pomimo tego, że każdy kolejny lud, który przybywał do
Mezopotamii, przynosił ze sobą własne wierzenia i tradycje. Również Akadowie, w
drugiej połowie III tysiąclecia, wnieśli swój znaczny wkład w rozwój religii i
form kultu, niemniej jednak zauważalna jest dysproporcja między ich
wierzeniami, a sumeryjskimi, chociażby w liczbie czczonych bogów – na kilkaset
bogów sumeryjskich tylko kilkunastu było pochodzenia semickiego, mających i tak
odpowiedniki w panteonie sumeryjskim. Wierzenia ludów w Mezopotamii podlegały
modyfikacjom, można zaobserwować zjawisko stałego przeobrażania religii
sumeryjskiej, w wyniku oddziaływania wierzeń każdego napływowego ludu. Rozwinięty
był politeizm, (w połowie III tysiąclecia p.n.e. panteon sumeryjski liczył ok.
700 bogów, a już w I tysiącleciu p.n.e., panteon babilońsko-asyryjski liczył
ok. 2500 imion bóstw), prowadził do pewnego rodzaju „specjalizacji”
poszczególnych bogów w dziedzinach, którym patronowali: grupy bogów związanych
z siłami przyrody (np. Iszkur, semicki Adad – bóg burzy), sztukami i
rzemiosłami (np. Nidaba – bogini mądrości i pisarzy, Ninurta – wojny i
myślistwa) oraz bóstwa wegetacji (np. Dumuzi – bóg-pasterz, opiekun
odradzającej się przyrody). Poza „specjalizacją zawodową” bogowie mezopotamscy
patronowali poszczególnym ośrodkom i miastom, gdzie danemu bogu oddawano
specjalną cześć, jako opiekunowi i panu. Stąd wynikał fakt, że niemal każde
miasto-państwo miało swego odrębnego boga-opiekuna, któremu oddawano tam cześć,
a jednocześnie nie negowano istnienia pozostałych bóstw innych centrów
kultowych.
Obecnie
niemal wszyscy mieszkańcy terenów, na których w starożytności
była Mezopotamia, to muzułmanie (97%). Ci z kolei dzielą się na szyitów i sunnitów.
Pozostali mieszkańcy to głównie chrześcijanie, inne religie reprezentowane są
w bardzo niewielkim stopniu. Aktualnie wyznawana jest więc religia
monoteistyczna.
Autor: Błaszczak Tomasz _ Dodał: Kułaga Maciej
Autor: Błaszczak Tomasz _ Dodał: Kułaga Maciej
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz